23 August, 2008

REFLEKSI M_EXCEL

REFLEKSI MICROSOFT EXCEL

Pada minggu ke-6 tutorial Puan Sakinah menyuruh kami membuat satu lagi tugasan bagi kursus computer dalam pendidikan.

Tugasan yang diberikan ialah berkaitan dengan Microsoft Excel. Dimana kami diminta agar mewujudkan satu jadual markah pelajar dengan beberapa formula yang diajar. Antaranya ialah:

Pengenalan muka- tingkatan, sekolah, nama guru, metric, and program pengkhususan

1. Bilangan pelajar
2.Nama pelajar
3. Mata pelajaran
4. Gred
5. Jumlah
6. Julat bilangan pelajar mengikut gred
7. Purata
8. jadual skor markah
9. memasukkan chart

1. Formula Mencari Gred

1. Klik Pada Kekotak Gred Yang Ingin Dicari
2. Klik Insert-Pilih Fauntion
3. Pilih Vlookup
4. Satu Dialog Box Akan Keluar
5. Isi Semua Yang Dikehendaki

· Look Value- Klik Tempat Markah
· Table_Array- Taipkan Markah
· Col. Index_Num- Taikan 2
· Range Lookup- Taipkan True

6. Selepas itu akan kelihatan gred akan muncul pada subjek tersebut
7. Seterusnya, klik pada gred tersebut dan biarkan muncul tanda + dan tarik kebawah
8. Secara automatic gred2 untuk markah lain akan terpapar
9. finish

2. Formula mencari jumlah keseluruhan

1. taipkan = markah mata pelajaran+markah mata pelajaran lain dan tekan enter
2. atau hitamkan semua markah individu yang hendah dijumlahkan
3. kemudian klik pada butang autosum yang terletak pada bahagian atas toolbar
4. maka secara automatic jumlah akan keluar
finish

3. Formula Mencari Julat (Bilangan Pelajar)

1. Aktifkan cel pada mata pelajaran yang hendak dicari julatnya
2. Insert-pilih function-pilih countif-ok
3. Satu dialog box akan keluar
4. Isikan

Range- hitamkan semua gred bagi subjek yg dikehendaki
Criteria- taipkan “ A”

5. Selepas itu klik ok
6. Begitulah juga caranya untuk mencari julat bagi gred2 lain
7. Cuma seseorang itu hanya perlu menukar criteria sahaja mengikut urutan
8. Finish

4. Formula Mencari Purata

1. Aktifkan Cel Pada Mata Pelajaran Yang Hendak Diari Purata
2.Tapi Harus Diingat Mesti Wujudkan Jadual Baru Purata
3. Insert
4. Pilih Function
5. Pilih Average
6. Klik Ok
7. Isikan Maklumat Yang Perlu
8. Number- Hitamkan Semua Markah Pelajar Bagi Subjek Yang Dkehendaki
9. Klik Ok
10. Finish

5. Cara Memasukkan Chart

1. Hitamkan Data/Jadual Yang Telah Dibina
2. Insert
3. Pilih Chart Yang Sesuai
4. Ikutlah Arahan
5. Klik Finish
6. Masukkan Juga Tajuk, Paksi Y And Paksi X


17 August, 2008

REFLEKSI MICROSOFT WORD

REFLEKSI MICROSOFT WORD

1. BROWSER

1. Klik pada butang “ start” pada deskstop
2. Pilih “ all programns”
3. Pilih “ Microsoft word”
4. Kemudian satu document Microsoft word akan keluar
5. Selepas itu pilih “ format” yang terletak dibahagian atas paparan
6. Selepas itu pilih, “columns” “three” dan klik “ok”
7. Kemudian pilih “ file”-page setup-margins-orientation: landscape, seterusnya klik “ok”.

Muka surat pertama saya telah memasukan segala teks yang ingin dipaparkan pada bahagian dalam browser ini. Antaranya ialah hukum seni, prinsip, dan objektif serta matlamat.

Manakala pada muka surat kedua, saya telah memasukkan segala bahan yang ingin dipaparkan pada bahagian luar browser ini. Picture muka hadapan juga di letakkan pada muka surat ini.

Namun, setelah sampai pada peringkat untuk print tugasan ini, maka amat mencabar dan merumitkan dimana ia bukanlah mudah seperti yang disangkakan. Saya rasa nak termuntah asyik print je berulang-ulang kali. Sedar-sedar A4 yang telah digunakan untuk print berselerak, satu pun tak menjadi..aduh..tension betul. Last2 saya Berjaya juga menghasilkan browser setelah beberapa kali memperbaikinya.

Dalam tugasan ini, puan sakinah juga meminta agar pelajar memasukkan elemen2 berikut:
1.Teks
2. WordWrt
3. Table
4. Picture

Saya telah memasukkan kesemua elemen yang dikehendaki oleh puan sakinah

2. BOOK FOLD

1. Klik pada butang “ start” pada deskstop
2. Pilih “ all programns”
3. Pilih “ Microsoft word”
4. Kemudian satu document Microsoft word akan keluar
5. Kemudian pilh “file”-page setup-orientation: landscape-pages: book fold. Dan klik “ ok”
6. Satu paparan akan muncul
7. Pilih “insert”-page numbers-position: bottom of page (folder)
8. Kemudian pilih “alignment: center” dan klik “ ok”

Page pertama mesti ada muka hadapan book fold, pages 2-7 mesti ada teks, table, picture dan lain-lain mengikut kreativiti individu. Dan page yang ke-8 mesti penutup.

Masalah yang saya hadapi ketika membuat tugasan ini adalah sama dengan membuat browser iaitu masalahnya akan timbul dan menjadi bertambah rumit apabila proses hendak printout tugasan. Kali ini terus tidur seketika…bagun sambung balik kerja. Aduhh..susah tapi bila dah jadi seronok tau.

Dalam tugasan ini, puan sakinah juga meminta agar pelajar memasukkan elemen2 berikut:
1. Teks
2. WordWrt
3. Table
4. Picture