21 October, 2008

REFLEKSI M_ACCESS

REFLEKSI MICROSOFT OFFICE ACCESS

Langkah-langkah membuat Pangkalan Data dengan menggunakan Microsoft Office Access

Memasukakan Data

1. Tekan " start " -> pilih " Microsoft Office Access 2007 " -> tekan " Blank Database " -> pilih " create folder " -> keluar satu muka surat -> " File name " taip Data Pelajar -> " Save by
type " pilih 2002-2003 punya format kerananya lebih stabil -> selepas ini tekan " create " untuk simpan terlebih dahulu data yang dibuat ini.

2. Tekan " create " -> pilih " table " -> keluar " table " -> dalam ada " ID " dan " Add New Field " -> dalam ini tekan dua kali kemudian masukkan perkara yang ingin ditaip -> isi semua maklumat yang diperlukan -> kemudian tekan " X " yang di bawah -> keluar satu muka surat -> tekan " YES " untuk menyimpan data yang saya nak simpan di sebelah kiri.
3. Ini bukan sahaja ialah langkah membuat butiran pada data yang pertama tetapi juga adalah untuk membuat data yang seterusnya -> data yang saya taip ialah peribadi, kokurikulum, dan kurikulum -> semasa ingin membuat ke sebelah kanan -> tekan anak panah sebelah kanan supayanya boleh lalu -> sebelum menaip nama pada " table " peribadi saya buat terlebih dahulu semua ketiga-tiga " table " kerana dengan cara inilah baru saya dapat taip nama pada " table " peribadi dengan " ID " akan ikut urutan no yang berterusan.

4. Saya akan klik pada gaji bapa terlebih dahulu dan tekan " Datasheet " -> tukar kepada " Currency " pada " data type "dan hanya gaji sahaja yang menggunakan " Currency " yang lain " data type " gunakan " text " -> satu lagi, iaitu subjek saya tukarkan " data type " kepada " number " supayanya boleh jelas mempamerkan perkara yang akan saya buat pada langkah seterusnya.

Membuat Relationship

1. Langkah yang seterus ini saya akan pergi ke " Database Tools " -> pilih " Relationship "

2. keluar satu muka surat -> tekan " ADD " pada ketiga-tiga perkara yang saya buat dalam muka surat tersebut -> tekan " ID " yang pertama

3. kemudian tarik ke " ID " yang kedua ->Selepas itu klik " create " -> klik " close " dan " yes "

4. keluarlah satu garis lurus yang menghubungkan data pertama dengan data kedua itu -> cara tersebut akan diulang padadata yang kedua dan ketiga.

Membuat Borang Pelajar

1, Langkah ini akan memasuki ke dalam membuat borang pelajar.

2. klik peribadi: " table " sebanyak 2 kali -> pergi " create " -> " more form " -> " form wizard "

3. keluar satu muka surat -> dalam membuat peribadi saya akan mengalihkan semua butiran peribadi ke sebelah kanan dengan menekan simbol " >> " -> pilih kokurikulum -> pilih butiran yang tidak terdapat di dalam peribadi dan mengalihkannya ke sebelah kanan dengan menggunakan simbol " > " kerana hanya memindahkan satu persatu

4. kemudian pilih kurikulum -> pilih juga perkara yang tidak terdapat di dalam peribadi dengan menggunakan simbol " > " kerana hanya memindahkan perkara yang dikehendaki sahaja seperti mana yang dilakukan dalam langkah kedua ->

5. tekan " next "pilih " Tabular " -> tekan " next " -> taip borang pelajar di atas ruang tertentu -> akhirnya tekan " finish " maka keluarlah borang pelajar pada ketiga-tiga perkara yang saya hendakbuat itu di sebelah kiri.

Membuat Pertanyaan

1. Langkah ini akan memasuki ke dalam membuat pertanyaan.

2. Tekan " create " -> " Query Wizard " -> " ok " -> " next " -> taip pertanyaaan gaji bapa " finish " -> tekan Pertanyaan gaji bapa dengan klik pada sebelah kanan sebanyak sekali

3. Ulang langkah pertama pada butiran kedua dan ketiga -> hanya tukar pada pertanyaan misalnya butiran kedua tukar kepada pertanyaan rumah sukan merah -> yang lain samacara membuat -> pilih rumah sukan -> dalam kriteria taip merah -> keluarlah bilangan orang yang menyartai dalam rumah sukan merah.

4. Ulang lagi langkah pertama pada awalnya -> tukar pertanyaan markah matematik


Membuat Laporan

1. Langkah ini akan memasuki ke dalam membuat laporan.

2. Tekan " create " -> " Report Wizard " -> pilih " ID, IC, nama pelajar, gaji bapa, dan pekerjaan bapa " ke sebelah kanan -> " next " -> " next " -> taip nama pelajar di atas ruang tertentu -> " next " -> " Tabular " -> " next " -> taip laporan gaji bapa

3. kemudian keluar satu muka surat yang berkaitan dengan data saya dan di bawahnya terdapat tarikh pada hari membuatnya.

4. Ulang langkah pertama pada awalnya -> pilih " ID, IC, dan kokurikulum yang ditaip " ke sebelah kanan -> cara yang sama diulang -> taip laporan rumah sukan merah -> kemudian satu muka surat yang sama akan wujud seperti dalam langkah pertama yang berbezanya hanya butiran yang saya taip sahaja.

5. Ulang langkah pertama pada awalnya -> pilih " ID,IC, dan kurikulum yang ditaip " ke sebelah kanan -> ulangi cara yang sama -> taip laporan markah matematik kemudian penyata seperti dalam langkah kedua akan dijumpai.

20 October, 2008

REFLEKSI SPSS

REFLEKSI SPSS

Langkah-Langkah Untuk Membuat Tugasan SPSS 11.5 For Window

1. Bina soalan bagi soal-selidik yang hendak dikaji. Di mana saya telah mencipta 6 soalan dan meminta agar puan sakinah membuat semakan soalan tersebut dalam email. Soalan yang dibina adalah berkisarkan tentang penerimaan pelajar terhadap proses pengajaran secara toutorial di makmal bagi subjek ge1153 ini.

2. Setelah mendapat pengesahan dari puan sakinah maka saya terus mengedarkan borang soal selidik sebanyak 25 set kepada kawan-kawan.

Setelah data dikumpulkan, saya mula membuat salinan data dalam bentuk SPSS.

3. Setelah selesai saya membuat analisa data secara keseluruhan dan akhirnya laporan ringkas dinyatakan menggunakan microsof word.

Perkara Yang Perlu Dilengkapkan semasa memindahkan data yang dikumpulkan kepada program SPSS

Tekan SPSS -> cancel -> variable view -> taip masuk apa yang hendak dibuat data

1. DECIMALS mesti semua tukar ke 0

2. VALUE -> di value tekan 1 dan 2, di value label taip lelaki dan perempuan, hal ini bermaksud 1 untuk mewakili lelaki dan 2 untuk perempuan, kemudian add -> ok.

3. UMUR semua gunakan None.

4. PROGRAM -> 1 untuk Pendidikan Islam, 2 untuk Pendidikan sukan, 3 untuk Pendidikan Khas, 4 lain-lain.

5. TAHUN, Tahun 1 untuk tahun pertama, 2 untuk tahun kedua, 3 untuk tahun ketiga, 4 untuk tahun keempat.

6. BAGI 5 SOALAN, 1 untuk sangat tidak setuju, 2 untuk tidak setuju, 3 untuk kurang setuju, 4 setuju, dan 5 sangat setuju.

7. MISSING bagi jantina, umur, program, dan tahun -> Discrete missing value -> semuanya taip 7 -> seterusnya semua taip None.

8. ALIGN, seperti missing di atas keempat-empat di atas guna center -> seterusnya guna right.

9. MEASURE -> untuk jantina guna nominal -> umur guna scale -> program guna nominal, Tahun ordinal. Untuk 5 soalan itu semuanya guna scale.

10. ANALYZE -> compare means -> means -> keluar perkara yang saya masukkan.

11. ANALYZE -> descriptive statistics -> frequecies -> keluar satu muka surat yang ingin saya memindahkan perkara yang hendak dipindah ke sebelah kanan bagi mencari perkara yang saya ingini -> saya akan memindahkan semua perkara yang saya buat ke sebelah kanan -> chart -> pie chart -> continue -> ok -> maka keluarlah perkara yang saya buat sebelumini.

12. Kemudian copy dan paste ke dalam microsoft word -> dalam tajuknya taip " Laporan Ringkas Kajian Kursus GE1155 " -> paste semua ke dalam microsoft word dan seterusnya saya membuat laporan secara ringkas terhadap kajian yang dijalankan ini. Tamat.